OBS: Du er nu offline

OK20:  Sådan ser ny overenskomst i transporten ud

Efter knap seks ugers forhandlinger indgik 3F og Dansk Industri sent fredag forlig, der blandt andet indeholder bedre arbejdsmiljø, opgør med usikre ansættelsesvilkår og lønstigning.

DI’s administrerende direktør, Lars Sandahl Sørensen, og formand for 3F Transport, Jan Villadsen, præsenterede aftalen for pressen lørdag formiddag. (
	Joachim Rode)
DI’s administrerende direktør, Lars Sandahl Sørensen, og formand for 3F Transport, Jan Villadsen, præsenterede aftalen for pressen lørdag formiddag. ( Joachim Rode)
Af 
 

Forhandlingerne har været hårde, og bølgerne har gået højt, men sent fredag aften blev der efter 32 timers intense forhandlinger indgået forlig om nye overenskomster på transportområdet.

Forliget blev lagt frem lørdag formidag i Industriens Hus af to trætte, men glade topforhandlere.

- Det er en fair pakke for fremtidens transport, der kan sikre et ordentligt og holdbart arbejdsliv, siger topforhandler Jan Villadsen, der er formand for 3F Transport.

DI’s administrerende direktør, Lars Sandahl Sørensen er glad for, at parterne omsider kunne præsentere en aftale om fornyelse af overenskomsterne på hele transportområdet.

- Vi er kommet i mål. Det er en helt central aftale. Transportområdet er helt essentielt for samfundet. Det har ikke været nemt, og vi har måtte kæmpe i fællesskab, siger Lars Sandahl Sørensen.

3F Transport og Dansk Industri (DI) indgik forlig om ”Fællesoverenskomsten”, der omfatter havnearbejderne og en stor gruppe lagerarbejdere og chauffører på DI’s virksomheder.

Forliget lægger linjen for en række andre overenskomster mellem 3F Transport og DI for cirka 40.000 ansatte på virksomheder i transportsektoren.

Favner medlemmernes ønsker 

Lars Sandahl Sørensen peger på, at DI er blevet mødt med mange og bastante krav fra 3F.

- Vi har ligeså bastant insisteret på, at aftalen skal sikre virksomhedernes konkurrencekraft. Det er lykkedes, og det er jeg stolt af. Det er en økonomisk og socialt ansvarlig aftale, siger Lars Sandahl Sørensen.

3F’erne på transportområdet blev, i god tid før forhandlingerne startede, hørt, og de ønskede blandt andet: Et arbejdsliv, alle kan holde til i længden, et opgør med usikre ansættelser, højere realløn og mere frihed.

Jan Villadsen fremhæver især disse fire punkter i den fornyede overenskomst, som han mener, favner medlemmernes ønsker:

2.200 kroner mere i månedsløn. Bedre arbejdsmiljø. Mere frihed i arbejdslivet. Et opgør med 0-timers-kontrakter og usikre ansættelsesvilkår.

Lønnen stiger

Månedslønnen for en 37-timers arbejdsuge stiger mindst 1.500 kroner over de næste tre år. Oven i kommer 700 kroner om måneden via forhøjelsen fra fire til syv procent til hver enkelt ansats særlige opsparing – den såkaldte fritvalgskonto.

- På transportområdet er reallønnen steget hvert år, siden finanskrisen var værst i 2012. Den udvikling forventer jeg forstærkes. Vores medlemmer får som minimum en lønstigning på 2.200 kroner om måneden over de næste tre år plus gennemslag på pension og feriepenge, siger Jan Villadsen og fortsætter:

-  Samtidig får transportarbejdere mere frihed og fleksibilitet i arbejdslivet. Ikke mindst via stigningen fra fire til syv procent i den særlige opsparing, der kan bruges til løn, fridage til samvær med syge børn, opsparing til pension eller til seniorfridage.

Opgør med 0-timers kontrakter

I transportaftalen ligger der et opgør med de udskældte og omdiskuterede 0-timers-kontrakter.

- Her forpligter 3F Transport og DI sig til at søge at løse udfordringer med usikre ansættelsesvilkår, 0-timerskontrakter og omgåelse af overenskomsterne på transportområdet, oplyser Jan Villadsen.

Buschauffører får ret til pauser

I Transportaftalen ligger også, at ansatte på transportområdet får et forbedret arbejdsmiljø og øget indflydelse på egne arbejdsvilkår. 

- Vores medlemmer træder raske ind på arbejdsmarkedet. De skal naturligvis også vandre raske gennem arbejdslivet og komme raske ud i den anden ende. Derfor er jeg glad for, at vi får forbedret arbejdsmiljø og arbejdsvilkår væsentligt over de næste tre år, siger Jan Villadsen.

Samtidig er det en del af aftalen, at landets buschauffører sikres ret til pauser og ordentlige pausefaciliteter. Det har buschaufførerne stået sammen om og kæmpet hårdt for i flere år.

Forbedringerne betyder, at buschauffører sikres ret til værdige pauseforhold. Det skrives ind i overenskomsten og betyder blandt andet, at brud på reglerne om pausefaciliteter kan behandles fagretligt og ende i Arbejdsretten.

- Det er en unik nyskabelse, at arbejdsmiljø, der normalt bæres af lovgivning, skrives ind i overenskomsten, siger Jan Villadsen.